O křehkosti umělcovi duše

Umělcova duše je křehká. Jak se o ni starat, aby mohla tvořit?

 

Nedávno se mnou dělala rozhovor do jejího newsletteru úspěšná tvůrkyně, drátenice a umělkyně Anna Benešová alias Monsterance, která ve svém Ateliéru Monsterance v Praze prezentuje svoje drátenické umění, i umění různých autorů a nově i pár kousků z mé tvorby. Její otázky mi přišly velmi zajímavé a ráda bych tento rozhovor s vámi sdílela.

Možná zde najdete odpovědi na otázky, které si v hloubi své tvořivé duše pokládáte i vy.

 

"Každý, kdo se věnuje umění - ať už maluje, modeluje, drátuje nebo tvoří jinak - ví, že kreativita není nekonečný zdroj, ze kterého bychom mohli čerpat bez přestání. Tvorba vyžaduje hluboké soustředění, trpělivost a hlavně vnitřní klid. Ale co když se najednou dostaví únava? Co když přestane přicházet inspirace? A co když se dostaví pocit, že všechno, co vytvoříme, nestojí za to?

Křehkost umělcovy duše je něco, o čem se moc nemluví, ale co přitom ovlivňuje každého z nás. Potřebujeme si umět nastavit hranice mezi prací a odpočinkem. Dovolit si pauzu. Přestat se trestat za dny, kdy to prostě nejde. A hlavně se naučit naslouchat sami sobě.

O tom všem jsem si povídala se Šárkou Schmelzerovou, umělkyní, která pracuje s porcelánem - materiálem, jenž je stejně křehký jako kreativní duše. Její tvorba je něžná, promyšlená a vyžaduje naprosté soustředění. Některá její autorská díla najdete i v našem Ateliéru Monsterance.

Jak se jí daří udržet rovnováhu mezi prací a odpočinkem? Jak překonává dny, kdy se jí nechce tvořit? A co by poradila těm, kteří se občas cítí vyčerpaní nebo ztracení?"

 

O křehkosti umělcovy duše, odpočinku a soustředění

 

• Jak by ses představila lidem, kteří tě ještě neznají?

Jmenuji se Šárka Schmelzerová a jsem designérka porcelánu. Od roku 2011 tvořím ve svém ateliéru ve Štědré u Žlutic autorský porcelán s uměleckým přesahem. Také vyrábím porcelánové šperky a lektoruji kurzy ruční výroby porcelánu.

• Jak ses dostala k práci s porcelánem a co tě na něm nejvíc fascinuje?

Porcelán mě okouzlil svou křehkostí, čistotou, transparentností a jemností na Střední průmyslové škole Keramické v Karlových Varech, kde jsem studovala. Tato škola byla zaměřená výhradně na ruční výrobu porcelánu. V Karlovarském kraji má totiž porcelán bohatou historii. Je to neskutečně přitažlivý ušlechtilý materiál a naprosto jsem se do něj zamilovala. Po střední škole jsem pokračovala ve studiu v ateliéru Design keramiky na Fakultě užitého umění a designu a od té doby mě porcelán a jeho tvůrčí možnosti nepřestaly fascinovat.

 

Umělcova duše a křehkost tvorby:

• Tvá tvorba působí velmi křehce a jemně – odráží se v ní nějak i tvůj vlastní vnitřní svět?

Ano, do mých výrobků vkládám přirozeně kus sebe. Můj porcelán je křehký, jemný, trochu introvertní a plný skrytých pokladů. Tvořím neopakovatelné originály, které v sobě ukrývají můj vnitřní svět. Věřím, že v jemnosti je síla. Možná, že právě ta křehkost, čistota, transparentnost a jemnost porcelánu mi připomíná stav vnitřní čistoty, základ mojí duše, který chci znovu nalézat a zároveň předávat a připomínat světu prostřednictvím mojí tvorby.

• Jaké výzvy podle tebe umělci nejčastěji zažívají, pokud jde o kreativní vyhoření nebo pocit, že ztratili inspiraci?

Říká se, že co hoří, to také snadno vyhoří a my srdcaři umíme pro to, co nás baví a naplňuje zahořet velmi silně. Myslím si, že s kreativním vyhořením se přirozeně potká každý umělec. Pokud budu mluvit za sebe, tak jsem navíc velký perfekcionista. Mam tendenci klást na sebe vysoké nároky a často nejsem nikdy úplně spokojena s výsledkem. Což je na jednu stranu výhoda, protože mě to vede se neustále zdokonalovat. Na druhou stranu se to nesmí přehánět. U mě to pak vedlo k vyhoření a prokrastinaci. Je důležité přijmout nedokonalost. Zvlášť v případě, kdy jsem na vše sama, tak je třeba část provozních věcí, jako je focení, účetnictví, atd. delegovat, abych měla energii na kreativní tvorbu.

• Setkala ses někdy s obdobím, kdy ti tvorba nešla od ruky? Jak ses s tím vypořádala?

Ano občas jsem s řešením v koncích a práce nejde tak, jak bych si představovala. Tak si musím stanovit realističtější cíle. Občas se mi rozlije sádra po celé dílně, nebo porcelán vyteče z formy. Takže většinou mi to nakonec trvá 3x tolik času, než na začátku optimisticky odhaduji. Ale práce s porcelánem mě naučila se nevzdávat, když se něco nepovede napoprvé a obrovské trpělivosti. A pokud se opravdu nedaří, je lepší pěkná procházka, než zkažená zakázka :-)

 

Odpočinek a soustředění při tvorbě:

• Jaký režim nebo rituály ti pomáhají udržet soustředění při práci?

Mám soví režim a vyhovuje mi práce až do pozdních nočních hodin, kdy je ticho, klid, můžu se pohroužit do sebe a nejsem nikým a ničím rušena. Mám přirozenou potřebu samoty a mlčení, a proto ráda trávím dlouhé hodiny v tichu v dílně v introspekci. Když vstanu, první co udělám je, že si zapíšu sny, myšlenky, co mě napadnou a dám si aspoň krátkou meditaci, když je chuť, tak klidně i hodinovou. To vše mi pomáhá k tomu, abych se mohla soustředit na práci a kreativní tvorbu.

• Jaký vliv má na tvou tvorbu odpočinek? Myslíš, že umělci obecně potřebují víc regenerace než jiní lidé?

Myslím, že ano, protože umělecká tvorba vyžaduje hluboké soustředění a to může být vyčerpávající. Potřebuji pravidelné přestávky, abych si dobila baterky fyzické, psychické, ale i ty kreativní. Potřebuji chodit do přírody, kde načerpám novou inspiraci. Nebo často koukat jen tak do blba a nedělat nic. Jeden čas jsem měla u vany sešit a tužku, protože zrovna v té vaně mě vždycky něco dobrého napadlo a musela jsem si to hned aspoň heslovitě napsat nebo nakreslit. Ve chvílích odpočinku a vyprázdnění mysli, ke mě nejčastěji přichází nové nápady a můžu uslyšet tichý hlásek mojí duše.

• Jak si hlídáš, abys neskončila v začarovaném kruhu neustálé produktivity?

Razím heslo kvalita, nad kvantitou. Uvědomuji si, že třeba konkrétně v porcelánovém designu, už stejně bylo vše vymyšleno. Něco vymyslím, a pak zjistím, že něco podobného už někdo vyrábí, nebo v minulosti bylo vymyšleno. Tak se nesnažím za každou cenu vymyslet něco nového. Vycházím z tradičních nadčasových tvarů, které pojímám po svém. Moje produkce je přirozeně malá, protože ruční tvorba porcelánu je velmi časově a technologicky náročná. Takže tvořím pouze jedinečné kousky, nebo velmi limitované série. Také se snažím vystavit a prodat to, co mám již vyrobené a teprve potom rozjíždím novou výrobu.

 

Porcelán a proces tvorby:

• Jaké fáze tvorby porcelánu vyžadují největší trpělivost a preciznost?

Na každém kroku velmi záleží. Nemůžu žádnou technologickou fázi přeskočit nebo urychlit. Pokud udělám něco v postupu špatně, zjistím to až po otevření pece, a pak už to nejde nijak opravit. Porcelán vyrábím tradiční technikou lití do sádrových forem. Velkou preciznost vyžaduje samotná výroba modelů a sádrových forem, protože každá nedokonalost ve formě se obtiskne do odlitku. Při vyndávání z formy porcelánový odlitek nesmím nijak poškodit. Velkou preciznost také vyžaduje ruční prořezávání. Dále vysušený porcelánový odlitek opatrně retušuji, protože je křehký skoro jako skořápka. Dál výrobek naložím do pece na první výpal na 950°C. Poté ho opatrně celý ponořím do glazury a dám na konečný výpal na 1400°C. Nakonec porcelán dekoruji a dám do pece vypálit na 800°C. Až do konečného výpalu nikdy nevím, jestli se díla povedou, takže radost po otevření pece se násobí tolikrát, kolikrát jsem každý z výrobků obrátila v rukou.

• Je něco, co se ti při práci opakovaně nedaří a co tě stále učí pokoře?

S porcelánem pracuji už 22 let a stále mě učí pokoře a trpělivosti. Stále se něco nového učím.

• Když se ti nějaký kus nepovede, jak se s tím vyrovnáváš?

Snažím se z toho poučit a hledat, kde jsem mohla udělat chybu. Jak už jsem psala, práce s porcelánem mě učí se nevzdávat. Také si užívám celý ten proces, každou chvíli v dílně, protože kdybych byla zaměřená pouze na výsledek, který se nemusí vždy podařit, tak bych po otevření pece zažívala mnohem větší zklamání, že se něco nepovedlo. Takže to beru spíš jako hru a výzvu pro příště. Z počátku to tak úplně nebylo, ale teď už otevírám pec s naprostým klidem :-)

 

Závěr a poselství pro čtenáře:

• Máš nějakou radu pro lidi, kteří chtějí tvořit, ale mají pocit, že na to 'nemají talent' nebo že to nestojí za to?

Tvořte pro sebe, pro radost z procesu, pro vyjádření svých myšlenek a pocitů. Nenechte se moc ovlivňovat vnějšími tlaky nebo trendy a zůstaňte věrni sami sobě, své jinakosti, protože ta je pro nás ostatní to nejcennější. Kopie vládnou světu, ale originály tvoří historii. Každý má na něco jedinečný talent, objevte ten svůj. Ale uvědomte si, že většina umělců a tvůrců, které dnes obdivujete, nedosáhla úspěchu pouze díky vrozenému talentu, ale díky hodinám praxe, učení, zkoušení a hlavně nadšení. Na kurzech říkám, že vůbec nezáleží na tom, zda už někdo má zkušenost s keramikou a porcelánem, zda to studoval ve škole, nebo ne. Důležité je nadšení a vytrvalost. Učte se přijetí nedokonalosti a nebojte se ukazovat svou tvorbu světu, i když si myslíte, že není dokonalá.

• Jaký je tvůj největší sen, co se týče tvé umělecké cesty?

Pokud bych i nadále mohla dělat, co mě baví, a zároveň se tím dokázala uživit, budu šťastná. Přeji si, aby moje porcelánová tvůrčí cesta byla co nejdelší, protože je toho ještě tolik, co bych chtěla vytvořit. Ráda bych se do budoucna věnovala ještě víc volnému porcelánovému umění. V mých představách mám porcelánové obrazy, plastiky a velké vázy a vidím je v krásných interiérech. Přála bych si mít větší a vybavenější dílnu, kde bych mohla bez jakéhokoliv omezení tvořit naprosto vše, co mě napadne a pořádat tam komorní tvůrčí setkávání a inspirovat a podporovat ostatní, aby také něco jedinečného tvořili. Mým posláním je svou tvorbou přispívat k tomu, aby byl svět ještě krásnější a dokázali jsme stále oceňovat jemnost a křehkost.

 

 

 

Pokud si chcete přečíst další zajímavosti o mém porcelánu, nechte mi tu svoji e-mailovou adresu a já vám jednou za čas pošlu email s novým článkem na blogu. Těšit se můžete také na novinky z výroby a na speciální akce a nabídky pouze pro odběratele mých newsletterů.

Přihlášení do newsletteru

  

« ZPĚT DO OBCHODU » KONTAKT » BLOG » O MNĚ »